valpperi

Hauska ja älytön mielenosoitus

Tänään sitten puolustettin senaatintorilla työtöntä. Katselin tuota mölyä aina pätkissä, ja pitää kyllä sanoa, että en tunntenut lainkaan yhteenkuuluvuutta.

Hauskaahan tuo oli, yhden sorti tosi-tv-ohjelma, jonka vetäjät saivat hyvin mölyä irtoamaan väkijoukosta.

Vaikutustahan tuolla ei ole yhtään mihinkään, ja tuntuu siltä, että ilman tuota kansalaisaloitetta eivät liitot edes olisi tähän lähteneet.

Nyt oli sitten hyvä paikka, kun huomattiin, että kansalaisaloite saakin noin paljon kannatusta, niin siinä siivellä on hyvä esittää mukana huolestunutta.

Parhaita paloja olivat nämä ns. kaksintaistelut, hieman parempia ne olisivat olleet, jos olisivat vaikka järjestäneet opposito vs. hallitus mutapainimatsit, se olisi sopinut paremmin tunnelmaan.

 

Lakkoja en vastusta, polittisia lakkoja en ymmärrä, mutta kukin tavallaan..

Naurettava tapaus kaikenkaikkiaan, eroa hallitus!, ero Sipilä! huutoineen.

 

Kyllä se niin on, että joukossa tyhmyys tiivistyy. :)

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (77 kommenttia)

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

"Vaikutustahan tuolla ei ole yhtään mihinkään, ja tuntuu siltä, että ilman tuota kansalaisaloitetta eivät liitot edes olisi tähän lähteneet."

En siis ole ainoa viisas - meitä on kaksi!

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Tuli se tämäkin päivä nähtyä... Täysin samaa mieltä petterin kanssa.

Tosin jos marssit vallankumouksellisten kanssa, kannatat vallankumouksellisia, eikö? En jaksa tutkia, mitä vallankumouksen suunnittelusta laki sanoo...

https://twitter.com/Romakka/status/959416091356356608

Näinhän asia tulkittiin 612:n kanssa?

Käyttäjän artoollikainen kuva
Arto Ollikainen

Tällä kertaa petterin kanssa täysin samoilla linjoilla!! :)

Li ja Toukokin siellä keräämässä pisteitä ja eräällä tavalla tekemässä sitä tylsää vastakkainasettelua.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Työttömiä on yli 400.000 ja silti kansalaisaloitteeseen saatiin kerättyä vain 140.000 nimeä, eli suuri valtaosa työttömistä ei välittänyt aloitetta allekirjoittaa. Torillakin näytti olevan melko väljää, mutta äänekäs pieni kannattajajoukko piti ääntä varsinkin Vartiaisen puhuessa.

Nämä äänekkäät buuaajat eivät kylläkään näyttäneet SAK:n rautakourilta ja peruspenoilta, vaan enemmänkin helsinkiläisiltä nuorilta hipstereiltä valtaosin.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kyllä mä ymmärrän, että omista palkoista tai työehtosopimuksen sisällöstä lakkoillaan, mutta nää poliittiset lakot ei oikein uppoa.

Nää asiat pitää hoitaa siellä missä niistä päätetään, ja taas vuoden päästä voi kansa valita viisaammat päättäjät.

Yleislakonkin ymmärrän, mutta silloin on kyse jostain isosta, kuten äänioikeudesta ym.

Tää haisee niin ay-liikkeen kasvojen kohotukselta, että oikein pahaa tekee.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

Yleislakonkin ymmärrän, mutta silloin on kyse jostain isosta
..........

Ne jotka luulevat asian olevan pieni, eivät ymmärrä miksi lakkoiltiin. Ne jotka tietävät asian olevan iso, ymmärtävät miksi lakkoiltiin.

Yhteiskunnan sivistyksen taso nähdään siitä, kuinka se kohtelee kaikista heikoimpiaan.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kerropas kerrankin ihan numeroiden ja faktojen kanssa, hehkutuksista riisuttuna, että mikä se on se "iso".

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #12

Isoksi sen tekee kaksi asiaa.

1. Se on iso pelkästään rahallisesti sellaiselle ihmiselle joka jo nyt elää kädestä suuhun elämää.

2. On epäoikeudenmukaista rangaista ihmistä sellaisesta mihin hän ei pysty itse vaikuttamaan.

Se ei tietenkään ole kansantaloudellisesti iso asia, jos sitä haet, mutta moraalisilla ja inhimillisillä mittareilla se on iso asia.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #15

Kuinka moni tulisi kokemaan ja minkä suuruisia tulonmenetyksiä? Rangaistaanko todella sellaisista asioista joihin ei pysty vaikuttamaan? Kuinka tiukasti aktivointiehtoja tultaisiin tulkitsemaan? Eikö esimerkiksi toimeentulotuki kompensoi heikoimmassa asemassa olevien tulonmenetykset?

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #32

Huomaan, että olet ottanut kantaa asiaan mistä et näytä juurikaan tietävän.

Kolmeen ekaan kysymykseen on vastaus tiedossa ( siis tapa millä toimitaan ) jos on asiaan tutustunut joten en viitsi vastata. Viimeiseen en osaa itsekään tyhjentävästi vastata. Ilmeisesti edes KELA ei tiedä vielä kuinka toimia.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson Vastaus kommenttiin #40

Luinpa tällaisen jutun aamulla nettilehdestä:

"Kävin eilen työvoimatoimistossa ( TE-palvelut ) kyselemässä josko heillä olisi tietoa aktiivimallissa hyväksytyistä työllistymistä edistävistä toimista eli millaiseen toimintaan osallistumalla tukea ei leikata, TE virkailija kertoi että heillä ON jo ohjeistus asiaan ja samalla hämmästeli miksi asiaa kyselen, koska KELA on hänen mukaansa jo info kirjeet asiasta työttömille lähettänyt. Kerroin TE virkailijalle etten ainakaan itse ole mitään infoa vielä saanut ja pyysin häneltä kopiota heidän saamastaan ohjeistuksesta, niin hän kertoi ettei kyseistä ohjeistusta suostu minulle kopioimaan koska tiedon pitää tulla minulle KELASTA... Lisäksi TE virkailija muistutti että millekkään kurssille tai työkokeiluun tms EI saa hakea sillä perusteella ettei halua menettää tukiaan, eli pitääpä olla tästä lähtien tarkkana sanoissaan ettei vaan ole kenenkään mielestä väärin perustein "aktivoitumassa", koska silloin saattaa tuki leikkuri napsahtaa."

Tuo kertoo varsin tyhjentävästi miten täysin ilman koordinaatiota ja järjestelmällisyyttä tätä aktiivimallia ollaan panemassa toimeen. Kertoo myöskin sen ettei TE virkailija ollut oikein perillä siitä miksi hän on tuossa tehtävässään jos hän ei voinut monistaa tuota ohjeistusta. Eikö tärkeintä olisi ollut että työtön saa sen ohjeistuksen eikä se mistä se tulee. Tuo loppuosa on sitten päättömyydessään jo sitä luokkaa että maan nimeä kannattaisi muutta Absurdistaniksi.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #40

Minä kysyin sinulta, kun halusin nähdä, onko sinulla mitään tietoa mielipiteidesi takana. Ei näyttänyt olevan. Jos olisi ollut, olisit kyennyt esittämään tiiviin vastauksen.

Mutta lyhyesti. Hallituksen malli näyttää vähän näpertelyltä ja saattaa aiheuttaa aiheettomastikin suuruusluokaltaan enintään kolmenkympin tulonmenetyksen. Sen vastustamiseksi järjestetty manööveri aiheuttaa varmasti samaa luokkaa olevan tai suuremmankin vahingon niille lukuisille ihmisille joiden työmatkoja ja lastenkuljetuksia estetään tai vaikeutetaan. Kaikki tämä pompäöösien ja moralisoivien puheiden säestyksellä. Melkoista kaksinaismoraalia.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #61

#61

Mitäs sitten kysyit jos kerran tiesit?

Ja näkemyksesi on kaksinaismoralistinen. Silloin kun tuloja leikataan melkein 5% en tiedä yhtäkään palkansaajaliittoa joka ei menisi lakkoon tuommoisesta. Ja nyt leikataan vieläpä kaikista pienituloisimpilta, köyhimmistä köyhimmiltä, joten se tuntuu paljon kovemmalta. Seurauksenahan tästä on pakostakin leipäjonojen suureneminen.

Käyttäjän MillaJaakkola kuva
Milla Jaakkola Vastaus kommenttiin #61

Ei ole kyse pelkästään aktiivimallista, joka oli vain viimeinen pisara. Työttömänä, työkyvyttömän puolison kanssa elävänä tiedän täsmälleen, kuinka uskomattoman vaikeaa on tulla toimeen näillä rahoilla. Mikään lisääntyvä vapaa-aika ei kompensoi sitä jokapäiväistä kauhua rahojen riittämisestä. Viime vuosina on mm. leikattu lapsilisää, kiristetty useiden tukien saamisen ehtoja ja monella tavalla huononnettu kaikkein köyhimpien elämän edellytyksiä. Nyt kipuraja on ylittynyt. Jos joku ei ymmärrä lakkoilun syytä, ei voi muuta kuin todeta että empatiakyvyn kehittymiseen olisi kannattanut vanhempien aikoinaan panostaa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tästähän voisi ottaa sellaisen käytännön, että jos hallituksessa on työläisen vihollisia, kuten keskusta ja kokoomus, niin silloin pitää etukäteen esitellä hallitusohjelma senaatintorilla, ja sitten siellä päätetään mikä on valtiolle hyvää talous- ja työllisyyspolitiikkaa.

Siten säästymme lakoilta ja viisas mielenosoittaja saa päättää.

Tämä järjestely varmasti sopii vasemmistolle, sillä heitä se ei koske, koska he rakastavat työläistä ja työtöntä.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Sehän nyt on ei-sdpläisten hallitusten luontaisetu. Kuiskuttelu yleislakosta alkaa sillä siunaaman hetkellä kun hallitus astuu virkaansa.

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Kuka auttaisi työtöntä - eipä juuri kukaan sillä itsekkäitä oman edun tavoittelijoita on vähän joka lähtöön.
400.000 tuhatta työntekijää tarjolla ja sillä pyörittäisi vaikkapa yhtä uutta, mutta ei ole kai tarkoituskaan työllistää vaan leikata siitä pienestäkin vielä lisää hyvinvoinnin lisäämiseksi heille joilla menee hyvin.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Nykyinen hallitus on auttanut työttömiä. Työttömien määrä putosi pelkästään viime vuonna vain vuoden aikana yli 60.000 henkilällä, talous kasvaa yli 3 % vauhdilla ja viennissäkin on selvää piristymistä.

Viimeisen SDP/ SAK mukana olleen hallituksen lopettaessa v. 2015 keväällä, maassa oli työttömiä liki puoli miljoonaa.

Maan ongelmat eivät ole ohi, ennen kuin maan vaihtotase on mukavasti plussalla ja velkaantuminen kääntynyt säästämisen puolelle. SDP ja SAK eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita tästä asiasta tässä viennistä riippuvaisessa maassa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Työttömyyden tilastointi alkaa olla sellaista performanssia, että ei tiedä itkeäkö vai nauraa. Tilastokeskuksellakin lienee kolme eri määritelmää jotka eivät kohtaa ja TEM:llä omansa. Jokainen löytää niistä toki haluamansa osittamaan haluamiaan.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #13

TEM:n luku on luotettava. Kuinka monelle maksetaan kuukauden 1. päivänä työttömyydestä johtuvaa korvausta: Joulukuussa 2017 se oli 411.000 henkilöä ja vuotta aiemmin joulukuussa 2016 472.000 henkilöä.

Myyryläinen vain valitsee tästä haluamansa.

Tilastokeskuksen miellyttävämmät työttömyysarvot ovat aina olleet valheellisia, sillä tuskin sitä työttömyyskorvauksia maksetaan työssä oleville Suomen tarkassa valvontajärjestelmässä.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt Vastaus kommenttiin #17

En tiedä mistä sait luvut, mutta TEM:n 2017 joulukuun katsauksessa:

-Työ­ ja elinkeinotoimistoissa oli joulukuun lopussa yhteensä
295 500 työtöntä työnhakijaa.

-Joulukuun lopussa työ­ ja elinkeinotoimistoissa oli kaikkiaan 589 600
työnhakijaa, mikä on 67 700 vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Työnhakijoista oli miehiä 295 000 ja naisia 294 600. Miesten määrä

Viimeisimmässä luvussa on kaikki pätkä- ja vuokratyöläiset, aikuisopiskelijat jne jotka ovat työllistymistä edistävässä toiminnassa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #34

Ja sitten lisäksi toimenpiteiden alaisuudessa 115.000 työtöntä. Työttömyyskorvauksia maksettiin 411.000 henkilölle joulukuun alussa v. 2017.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #34

Onko Ahlstedt tarkoitukseella tyhmä vai aidosti syntymätyhmä ?

https://www.tilastokeskus.fi/til/tyti/2017/12/tyti...

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #13

Tiettävästi tilastointitavat eivät ole muuttuneet. Tilastot saattavat olla yhteismitattomia, mutt jos tilastointitapa pysyy vakiona, trendi kyllä kertoo minnepäin ollaan menossa.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #13

Jorma Myyryläinen

Taiteilun aloitti SDP, Tarja Filatov ja sillä linjalla nyt jatketaan.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #50

T.Filatov, jolla toki on alalla "ansionsa", ei tainnut olla vielä edes pilkkeenä isänsä silmäkulmassa kun tilastokikkailut on aloitettu työttömyystilastojen kanssa täällä raukoilla rajoilla. Yleensä tilastojen kanssa sen taisivat aloittaa jo muinaiset sumerilaiset kun rupesivat sellaisia savitauluihinsa piirtämään.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Petteri, sitä on helppo "mussuttaa" tälläistä blogia, kun itsellä on vatsa täynnä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Aktiivimallista en puhu mitään, vaan näistä älyttömistä mielenilmauksista, joilla ei muutoksia tehdä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Ritala manaa, ettei tällä lakolla, oik. työnseisauksella ja mielenilmauksilla ole vaikutusta. Näin tässä vaiheessa kirjoitettuna vaikuttaa enempi toiveajattelulta. Aikahan sen vasta tulee näyttämään miten lakko tulee vaikuttamaan hallitukseen ja sen takana olevaan EK:on.

Toki ymmärrän, että jos aktiivimalli kumotaan, harva näitä mielenosoituksia haukkunut tulee silloinkaan myöntämään niiden vaikutusta vaan etsii syitä muualta.

Käyttäjän gavia52 kuva
Juha Vesamäki

Toisaalta saatan olla samaa mieltä, eli että tuskinpa siitä mielenosoituslakosta suurta hyötyä lienee mutta syy lakon tehottomuuteen lienee hallintopiireissä.

Niin ja siitä mielenilmauksesta on jo kulunut ainakin seitsemän tuntia eikä vieläkään aktivointia ole peruttu...

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Lauri Kiiski, minulla on kokemus työelämästä viideltä eri vuosikymmenellä konepajaoista jotka saivat tulonsa pääosin viennistä. On paskapuhetta luoda sellaista kuvaa, etteikö jokainen koneistaja, hitsari, vaihetyöntekijä välittäisi siitä miten Suomen vienti vetää. Kiiski, sinun olisi syytä pyytä anteeksi niiltä kymmeniltätuhansilta jotka maanantaina vetävät haalarit päälle ja tuovat "mannaa" tähän maahaan.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Työssä kävijät varmasti välittävät työpaikkojensa puolesta, mutta kuinka on SAK:n laita ? Suomen talous ja vienti kärsivät valtavan kuprun v. 2007 jälkeisten ylisuurten palkankorotusten jälkeen, jotka olivat suuruudessaan aivan omaa luokkaansa koko Euroopan tasolla. Palkkasumma kasvoi 2 x nopeammin muuhun Eurooppaan nähden, mutta talous ei kasvanut lainkaan, vaan itse asiassa nyökkäsi pahiten koko EU:n alueella 11 vuoden ajaksi.

Velkaantuminen oli samaan aikaan eurooppalaisittain kaikkein korkein v. 2007 - 2017 välillä.

Suomen BKT eikä vienti ole edelleenkään v. 2008 tasolla - ainoana maana koko Euroopassa.

Tästäkö pitäisi SAK:a kiittää ?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Suomen BKT eikä vienti ole edelleenkään v. 2008 tasolla - ainoana maana koko Euroopassa."

Omista virheistä kärsitään, mitäs valittiin euro ja EU:n mallioppilaan rooli.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

"Tästäkö pitäisi SAK:a kiittää ?"

Ei liitot näitä yksipuolisesti päättänyt ja tuon jälkeen palkat ei sitten olekkaan noussut muilla kuin johtoportaalla.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #41

Jätät kaikki muut älykkyydelläsi sanattomikisi, Ahlstedt.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt Vastaus kommenttiin #44
Juha Hämäläinen

Niillä kymmenen vuoden takaisilla palkankorotuksilla ei ole ollut mitään merkitystä BKTn tai viennin osalta.

Yksikään yritys ei maksa palkkoja, joihin sillä ei ole varaa, koska sen ei ole tätä pakko tehdä.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #58

No onhan niillä. Kyllä se devalvoiminen aina vientiin uutta puhtia saa.

Jos Suomen vienti olisi kehittynyt kuten kaikissa muissa EU-maissa keskimäärin, olisi se nyt n. 30 miljardia euroa korkeammalla tasolla vuosittain. Suomi on Euroopan ainoa maa, jonka vienti ja talous romahtivat pitkäaikaisesti finanssikriisin jälkeen siten, että BKT ja viennin arvo ovat edelleenkin v. 2007 ja 2008 tason alapuolella. Kaikki muut Euroopan maat saivat vientinsä kasvuun ja sen arvon yli v. 2007 / 2008 tason jo viimeistään v. 2010.

Palkankorotuksilla ja voimakkaalla velkaantumisella on varmasti ollut vaikutusta maan BKT:n tasoon. Ajatuspelinä Hämäläinen voisi miettiä, mikä olisi BKT:n kohtalo ollut ilman rajua velkaantumista ja n. 120 miljardin euron lisäputtausta talouteen ?

Tuolla 120 miljardin euron lisävelalla ei saatu taloutta silti kasvamaan v. 2007 verraten, joka on jo melkoinen saavutus sinänsä.

Suomen kokonaispalkkasumma nousi v. 2007 - 2017 välillä suhteessa kaikkein eniten koko Euroopassa ja itse asiassa 2 x enemmän, kuin muissa EU- ja EMU- maissa keskimäärin.

Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #66

Devalvointi ei tätä tarkoita viennin kannalta. Valtio voi devalvoida valuuttansa eli laskea sen arvoa muihin valuuttoihin nähden, mutta vientiyritys voi edelleen vapaasti hinnoitella tuotteensa, nostaa tai laskea hintojaan.

Tuonnissa taasen tilanne hankala, koska tuotteen hinnoittelun pohjan määrää ulkomainen valmistaja. On kuitenkin edelleen tavallista, että globaalisti toimivat yritykset hinnoittelevat tuotteensa maakohtaisesti ja voivat huomioida maan valuutan kurssikehityksen sekä maakohtaidet verot pitääkseen asiakashinnat kilpailukykyisinä. Näinhän on mm Suomeen tuotujen autojen tehdashintaa pidetty alhaisina meidän autoveron takia.

Suomen valtion velkaantumisella ei maksettu yritysten antamia palkankorotuksia. Ne annettiin yritysten tuotoista. Suomen valtion velkaantuminen ja palkkataso ei aiheuttanut lamaa vaan vientimarkkinoiden heikko veto. Siihen oli suurimpia syyllisiä USAsta lähtenyt finanssikriisi. Nämä toivat työttömyyden aallot.

Tulin tuota nähneeksi miljardifirmassa kaikki nuo lamavuodet. Kysyntä romahti paikoitellen täysin ja lisäksi kauppojen katetaso. Pitkin poikin maailmaa olen reissannut nuo vuodet ja nähnyt miten investointi-into hiipui viimeiset 10 vuotta. Palkkatasoilla ei ollut mitään merkitystä tuohon.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #73

Kyse on osin mitä ilmeisimmin Suomen " vääristä " vientituotteista ja mutta myös hintakilpailukyvystäkin, mitä tulee maan viennin hiipumiseen v. 2008 jälkeen.

Kyllä Saksan ja Ruotsin vienti maailmanmarkkinoille porskutti hyvin finanssikriisin jälkeen jo v. 2010 alkaen - Suomen viennin vähentyessä edelleen. Tästä on olemassa mustaa valkoisella.

Suomihan on ainoa maa koko Euroopassa, jonka vienti romahti. Minkään muun maan vienti ei ole romahtanut, ei edes Kreikan.

Tarkoitin devalvoitumista, joka on eri asia. Devalvointihan on nykyoloissa mahdotonta, mutta devalvoituminen on mahdollita riippuen työmarkkinapoiltiikasta ja palkkakehityksestä. Mm. Saksa nousi 2000-luvun alun Euroopan sairaasta miehestä devalvoitumisen kautta varsin nopeasti taloushirmuksi useiden peräkkäisten maltillisten palkkaratkaisujen kautta.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Pisti silmään lakkolähetyksessä Che Guevaran lippu. Se on vähän noloa kun se mies on aidosti myös murhaaja.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Che Guevara oli työtön lääkäri, joka aktivoitui ammattitappajaksi.

Juha Hämäläinen

Che ei ollut työtön. Lääkäri hän oli ja vallankumousmies. Hän oli myös tappaja kuten niin monen lännen ja idän johtaja mukaanlukien Kiinan, Japanin, Intian, Indonesian, Venäjän, Saksan, Englannin, Ranskan, Espanjan, Italian, Kreikan, Turkin, Saudien, Egyptin, Libanonin, Israelin ja kymmenien muiden maan johtajat viimeisten 100 vuoden aikana.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #59

Hän vaihtoi lääkärinlaukkunsa sisällön lääkintätarpeista ammuksiin , koska turhautui työn puutteeseen sissijoukon lääkärinä. Eräänlaista työttömyyttä sekin.

Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #62

Hän kuitenkin suostui ottamaan annettua työtä vastaan eikä jäänyt kortistoon. Hän meni työn perässä jopa ulkomaille. Reipas nuori mies, vaikka oli astmaatikko.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #72

Kuubalaisten näkökulmasta kyseessä oli työperäinen maahanmuuttaja, sillä Che Guevara oli argentiinalainen.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kukaan ei varmaan kiistä sitä, että tämä aktiivimalli on huonosti valmisteltu, mutta se nyt kuitenkin on ihan demokraattisesti laiksi muodostettu.

Mikä on sitten tällaisten mielenilmausten merkitys, no silloinhan näitä tulee, kun jotain mullistavaa ja leikkaavaa yritetään ajaa läpi, niin ja aina silloin kun on oikeistohallitus.

Minusta vaan nämä ay-liikkeen masinoimat tapahtumat vasemmistokavereineen ovat jollain tapaa härskejä ohivaikuttamisia.

Käyttäjän MillaJaakkola kuva
Milla Jaakkola

En ihan kutsuisi sitä demokratiaksi, kun hallitus jättää poikkeuksellisen paljon nimiä keränneen kansalaisaloitteen kokonaan huomiotta. Demokratian pitäisi tarkoittaa kansan edustamista, ei diktatuuria, jossa kansa saa valita, minkä nimiset ihmiset ylläpitävät mielivaltaa.

Käyttäjän HenteriVirkkula kuva
Henteri Virkkula

Parempaa ilmaisua en löydä kuin "epäselvä lakko".

Miksi bussilinjani kuljettaja ei ollut tänään töissä? Tiedän kyllä vastauksen: koska hän oli tuona kyseisenä päivänä lakossa. Epäselväksi asian tekee se, että hänen sanotaan olleen lakossa työttömien puolesta (tulkitsen näin, koska hallitus on tehnyt "tuhmasti" työttömiä kohtaan; tämänpäiväinen hyvyys lienee ollut heille osoitettua).

Ne, joilla olisi töitä, lakossa niiden puolesta, joilla ei ole töitä. Tekemistä vaativat työt saivat jäädä tänään odottamaan. Tai itseasiassa ne jätettiin absoluuttisesti tekemättä; varsin monia niistä ei voi tehdä enää maanantaina (esim. kuljettaa bussia tänään). Eikö tätä voida perustellusti nimittää "työllä pröystäilemiseksi"? Että meillä työllisillä on varaa vaikka vetää lonkkaa päivän verran - jos se kerran on teille niin kovin tärkeää.

Ja mitä ihmettä oli kaikki se ääntenlypsy jollakin tuulisella torilla?

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

"Ja mitä ihmettä oli kaikki se ääntenlypsy jollakin tuulisella torilla?"

Olin torilla, ketä minä nyt tulen äänestäneeksi ensi vuonna?

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Joukossa tyhmyys tiivistyy. Tarkoitatko “meillä on unelma” -mielenosoitusta, #metoo’ta vai suvaitsevuutta ihan yleisesti?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Täällä jotkut laskeskelee montako miljoonaa kärsitään yhden päivän lakosta. Kehotan samaa hörhöä laskemaan paljonko Suomi on hävinnyt kun sadat tuhannet suomalaiset ovat olleet 10 vuotta työttöminä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

No Suomi nyt ei ole ainoa maa, missä on työttömiä, eli tähän ei nyt juuri Makkosen EU-viha kuulu. Jokaisessa maassa on työttömiä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Eteläisessä euroopassa vaan katastrofaalisesti nuoria suhteessa valtavasti enemmän. Menetettyjä sukupolvia.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen Vastaus kommenttiin #27

#27 - Ei eteläisessä Euroopassa ole väestönkasvua tai nuoria enemmän. Vanhemmat sukupolvet vain miehettäbät viimeiset olemassa olevat työt ja uusia ei synny.

Tilanne toinen demokraafisessa (väestö-)räjähdyksessä Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa ja viiveellä kohta myös Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"No Suomi nyt ei ole ainoa maa, missä on työttömiä"

Siis, onko tuo jokin puolustus?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #28

Ei, onko sulla joku taika, miten työttömyys yhtäkkiä häviää. Kerro heti vaan, siitä saa varmasti nobelinpalkinnon.

Kaikenväriset puolueet ovat koittaneet työttömyyttä hoitaa, eikä se ole niin helppoa.

Vaikkei tästä hallituksesta pitäisi, niin nyt on vuosikausiin suunta ainakin parempaan päin.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #30

"Ei, onko sulla joku taika, miten työttömyys yhtäkkiä häviää. Kerro heti vaan, siitä saa varmasti nobelinpalkinnon."

Sattumalta on, oma valuutta, keskuspankki ja 20% devalvaatio. Vuonna 1989 työttömyys oli 3%, se olikin viimeisiä itsenäisyyden aikoja.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #31

Niin, että se 90-luvun lama oli sekin EU:n syytä?

Turha sun kanssa on mitään puhua, sä elät samanlaisessa rinnakkaistodellisuudessa kuin Väyrynen.

On se varmaan synkkää, kun koskaan ei Makkonen pääse nauttimaan haaveilemistaan asioista.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #35

"Niin, että se 90-luvun lama oli sekin EU:n syytä?"

Mitä ihmettä höpiset, toki tuokin oli omien poliitikkojen syytä, etunenässä Koivisto ja Lipponen. Sosiaalidemokraatit ovat hävinneet Euroopasta utopistisen maailmanparannuspolitiikkansa ansiosta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #31

Sä kuulut siihen pikkuvähemmistöön, jonka ajatuksia ja puheita ei kukaan ota tosissaan ja vaaleissa olet aina pikkuvähemmistö.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Pressiklubissa Hjallis Harkikmo (kok) sanoi hyvin, missä ovat vastuuministerit kun aktiivimallista puhutaan tai mielenosoitus on Helsingissä lakkoineen. Vastuualueelta pitää löytyä aikaa puolustaa tehtyjä päätöksiä. Työministeri on kovin hiljaa, mitä nyt välillä somessa pikkuisen puolustaa tai twitterissä twiittailee jääkiekosta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mä en usko, että mikään sana enää hallituksesta mitään auttaa tai muuttaa, möly ja huuto on vienyt jo järjen.

Kyllähän sen tuolla mielenosoituksessakin näki, kun Vartiainen puhui, vähän sama kuin lapsilaumalle puhuisit.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Näin jälkiviisaasti voi sanoa, että oli ihan turha lähteä syksyllä 2015 hallituksen neuvottelemaan ay-liikkeen kanssa. Samanlaista mölyämistä se oli jo silloin. Ay-liike yritti pitkittää pakollisia leikkauksia näennäisillä neuvotteluilla. Silloin olisi pitänyt näyttää ovea, parempi äkkirysäys, kuin ainainen kitinä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Jos yksikin pitkäaikaistyötön aktivoitui osoittamaan mieltään Senaatintorilla niin tavoite aktivoida työttömiä onnistui jo runsaan kuukauden viiveellä.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Yllättävän vähän oli torilla väkeä ! Ei tainnut aihe juurikaan kiinnostaa ! Kolme tuhatta oli tuotu ay-osastojen busseilla ja päivärahoilla puoliväkisin viettämään pidennettyä viikonloppua.

Parituhatta kaupunkilaista tuli seuraamaan mielenkiinnosta mitä torilla tapahtuu ja hakemaan ilmaisia ämpäreitä. Loput ei kai ymmärtäneet miksi he olivat paikalla, osa myi makkaraa ja soppaa ja paikalla oli tietysti pari kolmesataa toimittajaa ja tyhjien pullojen kerääjät.

Paljon on järjestäjillä opittavaa. Cheek`in konserttiin myytiin 30 000 lippua kymmenessä minuutissa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Torin kokon n. 5.000 neliötä, ja kovasti näytti väljää olevan. Olisiko paikalla ollut edes paria tuhattakaan, joista puolet vain normaalin huvituksen ja kiinnostuksen takia.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

En halua olla ilonpilaaja tai besser wisser, mutta voi olla, että "Kumotaan 124/2017 vp" -kansalaisaloitetta ei käsitellä eduskunnassa lainkaan Kansalaisaloitelain 4 §:n vastaisena, koska ko. laki sanoo, että "Kansalaisaloite sisältää lakiehdotuksen tai ehdotuksen lainvalmisteluun ryhtymisestä sekä ehdotuksen perustelut. Aloitteella on oltava sen sisältöä kuvaava otsikko. - -"

Ko. aloite ei em. seikkoja sisällä eikä otsikko kuvaa aloitteen sisältöä. Ks. "Päättyneet" aloitteet kansalaisaloite.fi -palvelusta.

Tässä alla puolestaan kansalaisaloite "Aidosti palkitsevaan aktiivimalliin", jossa ko. ehdot täyttyvät:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2810

Olisikohan aika miettiä, miten tästä mennään porukkana eteenpäin...

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Tuskin nuo kummatkaan aloitteet ehtivät enää tämän eduskunnan käsittelyyn. Aikaa on enää noin 11 kuukautta ja siitä kesäloma vie kolme kuukautta. Valiokuntakäsittelyissä menee aikaa ja syksyllä on säädettävänä tärkeämpiäkin lakeja ennen vaaleja.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Kansalaisaloite on eräänlainen höyrypannun varoventtiili, jolla päästellään pois vähän ylimääräisiä paineita. Valtaa pitävät ovat keksineet loistavan välineen tähän tarkoitukseen. Päätösvalta pysyy kuitenkin eduskunnassa.

Mitä tulee tähän lakkoon, niin kyllä SAK on ollut tässä asiassa aika hyvin jälkijunassa. Ihmettelen, jos he eivät ole saaneet lakiin liittyvää hallituksen esitystä hyvissä ajoin nähtäväkseen ennen eduskuntakäsittelyä. Lakiin liittyviltä keskeisiltä tahoilta pyydetään yleensä mielipide vireillä olevaan lakiesitykseen lausuntokierroksena.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

SAK:n ja SDP:n vaahtoturvat eivät sentään kertoneet torilla yleisölle, mistä niitä uusia työpaikkoja tulisi ... ?

Toki SDP / SAK ovat jo vuosien ajan kannattaneet talouden ylläpitoa ja ongelmien ratkaisua lakaisemalla ne maton alle rajattomalla velkaantumisella Kreikan tapaan.

Melkoisen härski sirkus hallitusta vastaan, joka on saanut vihdoin talouden kasvuun 11 vuoden pysähtyneisyyden jälkeen.

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Liittojen olisi pitänyt ilmaista kantansa älyvapaaseen aktivointimalliin sen valmistelun aikana, eikä vasta sen voimaantulon jälkeen.
Kansalaisaloite patisti liitot liikkelle, mutta eduskunnalla ja hallituksella on tapana pyyhkiä kansalaisaloitteilla takalistoaan.
Hallitus ei ole vieläkään huomannut, että Suomessa vallitsee suurtyöttömyys, eli työttömille ei juurikaan ole avoimia työpaikkoja, joita hakea.
Luvuissa 300 000 ja 30 000 on kymmenenkertainen ero.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Liitot ilmaisivat kantansa valmistelun aikana. M.m. julkisuudessa olleiden tietojen mukaan SAK keskeytti valmistelun ja marssi ulos. Ainoastaan STTK:n eläköitymässä oleva "ekonomisti" R.Sund on saatu sitä puolustamaan vaikka työnantajansa siitä jo hyvissä ajoin irtautui.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Jorma Myyryläinen

No nyt on mieltä osoitettu ja odotamme uusia avauksia. Rinteen ensimmäinen avaus oli, että aktiivimalli kaadetaan heti kun demarit pääsevät hallitukseen !

Rinne varmaan kaivaa esille sitten oman ratkaisumallinsa aktiivimallin tilalle!

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne haluaa pitkäaikaistyöttömille työvelvoitteen. Rinne kertoi asiasta, kun puolue julkaisi ollessaan hallituksessa strategisen hallitusohjelman.

Pitkäaikaistyöttömien määrä on kasvanut Suomessa kovaa vauhtia ja luku on jo yli 100 000. Rinne laittaisi pitkäaikaistyöttömät töihin - vaikka pakolla.

Meillä on paljon tekemätöntä työtä esimerkiksi vanhusten huollossa on kaupassakäyntiä, ihmisten ulkoiluttamista ja vastaavia asioita. Luodaan uutta työtä, jota kukaan nyt ei tee ja mahdollistetaan tämän porukan työllistyminen ja myös velvoitetaan ottamaan tätä työtä vastaan, Rinne sanoo.

Kyllä SAK ja aktiivimallin arvostelijat tämän hyväksyvät, vai ? Tässä ei leikata vaan sen sijalle demarit laittavat pakkolait voimaan.

Antti Rinne istui tuolloin (2015)hallituksessa valtiovarainministerinä ja pääministerin sijaisena.

Mariitta Lähteenmäki Vastaus kommenttiin #67

Huomio myös, että Rinteeen ehdotuksessa oli TESsin mukainen palkkaus.
Valtaosa työttömistä ottaisi ilomielin vastaan tuollaisen oikean työn !!!
Minökin, ellen ottaisin, ellen olisi jo vanhuuseläkkellä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #67

En olekaan Rinteen kanssa samaa mieltä noista toimista. Eikä liene kovin moni muukaan kun ja jos tieto niistä leviää uutisten sivulaiseita laajemmalle.

Olisi suotavaa, että vasemmisto, johon kai demuleiden johtokin vielä haluaa itsensä laskea, olisi liikkeellä ihan omin aloittein eikä vain EK:n aloitteita viilaamalla. Oppia voisivat ottaa vaikka tästä: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2810

Jos meillä on tekemätöntä työtä, meillä on myös maksamattomia palkkoja. Jos työtä todella löytyy niin niitä tekemään on palkattava ihmisiä ihan oikeisiin työsuhteisiin ihan oikealla palkalla eikä teettää orjatyötä.

Käyttäjän JukkaVahalahti kuva
Jukka Vahalahti

Suomalainen lakkojen kritisointi on sitä, että veroilla maksetuilla yritystuilla rikastunut savolaisyrittäjä ja sopeutumiseläkettään odottava kokoomuskansanedustaja haukkuvat laiskuudesta niitä, jotka tässä maassa jotain tekevät."

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset