*

valpperi

Turun puukotuksen motiiveja selvitetään

Kannattaa olla ihan rauhallinen tämänkin tapauksen suhteen, voi olla, että kyseessä on terrori-isku, tai sitten ei.

Supon mukaan vielä on liian aikaista sanoa mitään.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201708182200336327_u0.shtml

 

Tuossa toisessa tapahtumaa käsittelevässä blogissahan Parkkola on vauhdissa, ja levittelee sen päiväisiä huhuja puoleen jos toiseen.

 

Maltti on valttia, ja surullinen tapahtuma joka tapauksessa.

 

Juu, ja minä en bannaa eri mieltä asioista olevia, enkä ole suvakki, enkä ainakaan rajakki :)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (180 kommenttia)

Käyttäjän JuhoPalmroos kuva
Juho Palmroos

Faktojen kanssa ei ole niin justiinsa, kunhan pääsee huutamaan rajoja kiinni ja kaikkien muslimien karkotusta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Se on juuri näin :)

Vaikka tämä nyt olisikin terroria, niin tuskinpa tilanne mihinkään muuttuu, hulluja on jokaisessa väestöryhmässä, ja jokaisessa uskontokunnassa. Ihmehän se olisi, jollei olisi pahojakin saapunut kun turvapaikanhakijoita tuli paljon.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #3

Silmiin pistävää oli, että monet auttajat ja terroristin perässäkin juoksijat olivat ulkomaalaistaustaisia,
- kun samaan aikaan suomalaiset vain kaivoivat älypuhelimiaan esille."
lähde:
Radio-Nova /uutiset

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä Vastaus kommenttiin #84

Tuo ei ole yllättävää yhtään.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos Vastaus kommenttiin #11

Hieno piirros. Itselleni tuli vastaava mielikuva papeista, jotka ympäri maailman aina hakeutuvat tapahtumapaikoille veren houkuttelemina.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Jos oli terroriteko,niin Sipilä on syyllinen,samoin kaikki muutkin jotka islamisteja tänne keräsi ja keräävät,-valtakunnanoikeuteen vaan koko sakki !

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Olipa taas aivopieru tuokin kommentti. Kukas sen Sipilän sinne pääministeriksi äänesti? Eiköhän se ollut tämä kansa. :)

Eli jos jotain haluat syyttää, niin syytä demokratiaa, jos se helpottaa. :)

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Ritala, raatokärpänen vainuaa veren hajun perusteella, sinä vainuat jo uutisten perusteella.

Ei kahta ilman kolmatta, Oulu, Otanmäki ja nyt Turku.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Sipilä(keskusta), kokoomus, perussuomalaiset ovat syyllisiä.

Käyttäjän japaasonen kuva
Jaakko Paasonen

PerusSuomalaiset? Älä Teppo ota enää..;-)

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Vääriä huhuja liikkeellä Turun tapahtumiin liittyen – kauppakeskus Myllyä tai Skanssia ei ole evakuoitu

Kuka näitä huhuja levittää, ovat urpoja ja vaikeuttavat poliisin toimia.

https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/vaaria-...

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Vielä huolestuttavampi ilmiö on että joku pahvipää taliaivo oli julkaissut Snapchattiin kuvan/kuvia uhrista/uhreista heti tapahtuman jälkeen kun he makasivat kadulla verissään.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Risikko mielestäni kommentoi asiallisesti, kun ei tietoa, ole, niin sitä silloin selvitetään.

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005331745.html

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Jopa Clarin-lehti (Argentiina, Buenos Aires) noteerasi tapauksen

https://www.clarin.com/mundo/ataque-finlandia-homb...

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Vähän ohi aiheesta, mutta en malta olla mainitsematta, että Risikon kaltaisia poliitikkoja saisi valtakunnassa olla enemmänkin. Ei höyryä, on asiallinen. Olisi minun ehdokas seuraavaksi presidentiksi.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Kunpa joku kertoisi, mikä näitä kaikkia terroritekoja yhdistää...

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Onko sulla jo sisäpiirin tietoa, että kyseessä on terroriteko, kun poliisiijohtaja ja sisäministeri ei vielä tiedä?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

"Hedelmistään puu tunnetaan".

Käyttäjän JuhoPalmroos kuva
Juho Palmroos Vastaus kommenttiin #10

Kai ymmärrät, että siinä omenapuussa on myös miljoonittain omenia, jotka eivät ole koskaan tehneet terroritekoja? Vai pitäisikö mielestäsi kaikki omenat mehustaa ihan varmuuden vuoksi?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #12

Kunhan sinäkin jossain vaiheessa olet nähnyt niin elämää kuin maailmaakin edes puolet siitä määrästä kuin minä, saattavat vaiketkin kysymykset saada ratkaisun.

Käyttäjän JuhoPalmroos kuva
Juho Palmroos Vastaus kommenttiin #15

Et sitten yhtään alentuvampaan sävyyn pystynyt. Eipä siinä mitään, brassaile rauhassa nähdyillä kaukomailla, se kasvattaa virtuaalikikkeliä.

Kysymykseeni et tosin siinä rytäkässä kerennyt vastaamaan, mutta hei - virtuaalimiehuus kasvoi taas millin!

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #16

Olisikin pitänyt kirjoittaa "JOS sinä koskaan..."

Käyttäjän JuhoPalmroos kuva
Juho Palmroos Vastaus kommenttiin #17

Aina vaan paranee. Max Jussila, class act all the way :) Ajattelitko vastata kysymykseeni, vai tyydytkö spekuloimaan tulevilla tai tulemattomilla matkasuunnitelmillani?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #21

"Keskusrikospoliisin (KRP) mukaan Turun puukotuksia tutkitaan terroristisessa tarkoituksessa tehtyinä murhina sekä niiden yrityksinä."19.8.2017

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson Vastaus kommenttiin #15

Toistaiseksi ihan omat kotikutoiset terroristit ( kouluampujat ym) johtavat kirkkaasti uhrien määrässä.

Käyttäjän TapaniTuominen1 kuva
Tapani Tuominen Vastaus kommenttiin #71

Ei tainnut sitten sinun läheisiäsi kuolla eilen siellä torilla? Onpa typerä ja kyyninen kommentti.

Mutta mitäpä ei suvakki puolustuksekseen sanoisi nyt, kun Unelmanne alkaa täyttyä.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #12

Juho, en nyt malta olla piruilematta, jotta kirjoittelit tässä vähän aikaa sitten, jotta lääkärit, ilmeisesti kaikki, ovat aivopestyjä ja taisi siinä olla joitakin haukkumasanojakin.

Ihanko me kaikki. Itseäni olen toki jäävi arvioimaan. :-)

Käyttäjän JuhoPalmroos kuva
Juho Palmroos Vastaus kommenttiin #36

Koskaan en ole sanonut koko lääkärikuntaa aivopestyiksi. Tai jos olen, niin tällä ilmoituksella perun lausuntoni.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #41

Joo, et tainnut eksplisiittisesti niin tehdäkään. Kyllä minäkin tunnen suorastaan hölmöjä lääkäreitä :-)

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #10

Myyrmäen ostoskeskus?
Kouluampumiset täällä?

Se ihminen kun on pahin peto .Oli väri tai kansallisuus mikä tahansa.

Käyttäjän japaasonen kuva
Jaakko Paasonen

vastaus#8

Ettei vain olisi €U,joka peittelee ongelmiaan..luomalla niitä lisää.

Käyttäjän amgs kuva

Toivon, että poliisit saavat tekijöitä kiinni. Se on raukkamaista. Sanon niin Turun kuin Barcelonan iskuista. Tämä maailma tuntuu nyt ihan pimeältä paikalta.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Poliisi sai tekijän kiinni, jopa ilman tappamista.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Toki ilman tappamista mutta vasta kahden tapon jälkeen.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

"Surullinen teko" ... onneksi kuitenkin "valtiojohto seuraa tilannetta aktiivisesti".

Soini varmaan "tuomitsee jyrkästi"..

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Niin, mitä sitten pitäisi tehdä? lapsellinen kommentti.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Niin, mitä sitten pitäisi tehdä?"

Sano sinä Ritala mitä pitäisi tehdä, jatkaa voivottelua vai mitä?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #23

Toimitaan niinkuin sivistyneet valtiot tekee, ja käsitelläänn turvapaikkahakemukset tarkasti, niinkui tällä hetkellä tapahtuu.

Tällaisia tapahtumia ei voi estää, jollei olla diktatuurissa, ja sitä Makkonen ilmeisesti haluaa. Sillä rajat kiinni, ym. paskanjauhaminen on demokraattisesti päätettävä asia, ja demokratiassa eletään.

Mitäs Makkonen sitten tekisi esim. kouluampujille?

Ongelmia ja pahaa on aina maailmassa, eikä siin auta tyhmät rajat kiinni höpötykset.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #27

"Toimitaan niinkuin sivistyneet valtiot tekee, ja käsitelläänn turvapaikkahakemukset tarkasti, niinkui tällä hetkellä tapahtuu."

Tarkoitatko että pidetään rajat auki ja kaikki sisään? Et siis välitä suomalaisten oikeuksista omaan turvallisuuteensa ja henkeensä, maailmanhalailu on tärkeämpää.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #32

Äänestäjät päättävät miten valtio toimii, emme elä Makkonen diktatuurissa, se tuntuu oleva sinulle mieluisa järjestelmä.

Omituinen asenne, että kaikki tänne pääsevät, ilmeisesti et osaa lukea, kun et ede tilastoista näe kuinka paljon on palautettu.

Makkonen ei hyväksy siis äänestystuloksia, vaan haluaa tilalle diktatuurin, hieno asenne.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara Vastaus kommenttiin #48

"Äänestäjät päättävät miten valtio toimii"

Äänestäjät eivät voi päättää silloin kun päättäjällä on vain hillotolppa tavoitteena ja tekee vastoin kuin on luvannut. Hänet syrjäytetään äänestäjien toimesta, mutta kun toisilla puolueilla on omien tavoitteiden saamiseksi tarve pitää näitä napinpainajina heidät otetaan "ottopojiksi" hallituksessa jatkamaan.

Tällainen on äänestäjien pilkkaamista.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #27

"Tällaisia tapahtumia ei voi estää, jollei olla diktatuurissa"

Lapsellinen väittämä jolla oma näkemys "meidän monikulttuurisesta unelmasta" fokusoidaan totuudenpuhujien syyksi.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #42

Jos sinä sanot jotain ja valtaosa Suomalaisista on eri mieltä, niin kuka on silloin oikeassa?

Ymmärrystä ei näemmä riitä realismiin.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

Pitäisi tuomita "järisyttävän mahottoman jyrkästi" ennen kuin adjektiivit loppuu.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi Vastaus kommenttiin #24

Aika legendaarista ... tiedotustilaisuudessa taustalla "Suomi 100" -juliste.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Sillä nyt ei ole tietyille henkilöille mitään merkitystä, onko kyse terrorismista vai ei. Se riittää, että kyseessä on vääränvärinen tekijä.

Sitten vielä monet sanoo, että en ole rasisti, mutta........

Joka tapauksessa mv-lehti ja Halla-Aho tästä tapahtumasta salaa ovat onnellisia, koskahan ensimmäinen persu laukoo kuolemattomat sanat: Minähän sanoin.

Käyttäjän japaasonen kuva
Jaakko Paasonen

Mitäs minä sanoin? No,näin ollen,myös sinä Petteri,olet "salaa onnellinen".. Jens Breivikistä?

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Taitaa olla vain onneksi yksi ihminen asialla. Hänkin on ilmeisesti jo poliisin hallussa.

Silminnäkijä: Kymmenet jahtasivat puukkomiestä

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/silminnakij...

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Oli miten oli, niin lyödäänkö vetoa, että värillä on taas väliä, ja jos vielä muslimi uskoltaan, niin siitähän persut opetuslapsineen kiihottuvat.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Kaikki terroriteot(ainakin euroopassa)sataa äärioikeiston laariin jokatapauksessa,oli tekijä/tekijät ketä hyvänsä,,sinänsä ymmärrettävää,kun liberaalipunavihervasemmistolla ei ole mitään annettavaa sisäiselle turvallisuudelle missään maassa !

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #33

Eipä ole paljon vaikuttanut näiden maiden äärioikeiston kannatukseen. Kaikki on ulkona päätöksenteosta, kunhan metelöivät netissä.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

On hienoa että sinäkin saat kiihottua :)

Käyttäjän japaasonen kuva
Jaakko Paasonen

Mitä Petteri höpötää?..kiihottuneista opetuslapsista. Täälläpäin ollaan lähinnä huvittuneita mm. Ritalan rimpuiluista faktoja vastaan ja taitaa aatekkin sinulla olla kovilla.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Yksi ihminen kyseessä, niinkuin edellä sanottiin, eli ei ainakaan mikään valatava terroristisolu.

Mielenkiintoista mistä oikeasti on kyse, se asia varmaan selviää pikkuhiljaa.

Surullista joka tapauksessa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Poliisin tiedotustilaisuuden perusteella ei tiedetä puukottajan henkilöllisyyttä eikä motiivia. Jos joku täällä tietää enemmän, niin kannattaa kertoa se ensin poliisille.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Puukotettu äitikin oli TS:n mukaan maahanmuuttaja. Kunniamurhan yritys???

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Alusta asti kaikki on viitannut juuri tähän.

Ensimmäinen ja samalla kuoliaaksi puukotettu nainen oli pääkohde. Seuraava puukosta saanut oli naista auttamaan rientänyt mies.

Sitten pakomatka pois torilta ja silmitöntä puukottamista eri paikoissa kunnes poliisi pysäytti.

P.S. Kyllä poliisi tietää, että tämä tulkinta on väärä.

Käyttäjän japaasonen kuva
Jaakko Paasonen

Ja poliisihan puhuu aina totta. No,Mikä olisi Börje sinun mielestäsi oikea määrä näitä paperitomia muslimeja Suomeen esim.vuodessa? Ja pitääkö heitä päästää esim. Ruotsista tänne rajattomasti?
Vihreänä suvakkina voit tietysti antaa aivan rehellisen vastauksen.
Luulisin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Surku näitä puukotuksen uhreja. On ikävää, että tämänkaltaisia reikäpäitä on olemassa. Niitä - ikävä kyllä - jää näidenkin jälkeen vielä joukoittain vapaalle.

Pahinta, mitä voidaan tehdä, on painaa paniikkinappulaa ja alkaa vierittää vastuuta täysin syyttömien kannettavaksi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Pahinta, mitä voidaan tehdä, on painaa paniikkinappulaa ja alkaa vierittää vastuuta täysin syyttömien kannettavaksi."

Pahinta on siis tehdä muutoksia maahanmuuttopolitiikkaan ja estää uusia terrori-iskuja.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Pahinta olisi tehdä typeryyksiä. En usko toivomiesi muutosten vaikuttavan terroria ehkäisevästi. Maahanmuuttopolitiikkaan voi toki tehdä muutoksia, erityisesti tukitoimia maahanmuuttajien tilanteen parantamiseksi tarvitaan toki lisää myös tämän tapahtuman johdosta.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #45

Tämä maahanmuuttaja saa tukitoimena turvapaikan paikasta jossa on rautaiset kartiinit.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ota Makkonen äkkiä yhteys poliisiin. Siellä ei vielä tiedetä kyseessä olleen uusi terrori-isku. Sinulla näyttää tieto olevan. Vai valehteletko meille jälleen kerran?

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #49

Kyllä Makkonen tietää. Se edustaa geneettisesti ylivertaista kansaa.

Käyttäjän japaasonen kuva
Jaakko Paasonen Vastaus kommenttiin #49

No jo vain. Uimonen se vaan puhuu ja kirjoittaa niin totta kuin osaa,s ekä pyrkii tietty syyllistämään muita.
Ei se oman navan tuijjotelu, Gallup huumassa oikein pitemmän päälle ketään vakuuta...muutamaa
Vakikomppaajaa lukuunottamatta.

Käyttäjän JuhoPalmroos kuva
Juho Palmroos

Rajalle voidaan pystyttää satametrinen muuri, mutta ellei maastamme muuten pykätä pohjolan Pohjois-Koreaa, niin terrori-iskujen vaara on aina läsnä. Internet-aikakautena rekrytoidaan rajojen sisältä, jos ulkoa ei pääse sisälle.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #50

Maamiinat taksiin, ja maastoon!

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Villi veikkaus: Puukottaja on vuonna 2015 saapunut turvapaikanhakija.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Villi veikkaus. Olet tapahtumasta ilahtunut rasisti. Menikö oikein?

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

On se kyllä kammottavaa, jos puukolla tappaminen jotakuta ilahduttaa...

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Huom. Asun itse Turussa. Ei ilahduta tieto, että nyt täälläkin on liikkellä sekopäisiä tappajia. Tästä kuitenkin on varoiteltu jo yli 10 vuotta.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #44

Jorma Patjas, Kaarlo Puhakainen, Niininen, Törnudd, vuoden 2000 ns. samuraimurhaaja, Puolalan koulun tappaja -81, Vapun -99 puukotukset... vain joitain mainitakseni. Kyllä niitä sekopäitä on Turussa ollut aina, joten turha meitä maahanmuuttajia on pelätä.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen Vastaus kommenttiin #80

#80
Joo kyllä sekopäitä mailmaan mahtuu.
Muistan hyvin nuo vappuaaton puukotukset kaskenkadulla, kukaan ei kuollut mutta olisi voinut. Liikuskelin samalla kadula kuppiloita kierrellen.

Aiemminkin ollut juttua "teistä maahanmuuttajista" - ei teitä kukaan pelkää/vihaa. Yllätyn jos yllätyt.

Toista se olisi jos teistä mamuKareista olisi ollut harmia ja kustannuksia yhteiskunnalle parikin kymmentä vuotta. Voisi fanittajia olla vähemmän.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #95

No, kyllä ihan tällaisena tavallisena veronmaksajanakin niitä tappouhkauksia Suomessa meille sateli, lapsellenikin. Syynä se, että kotikielemme on englanti, joka on sitä pahaa monikulttuurisuutta, joka ei Suomeen sovi.

Eikä tappouhkaus minusta ainakaan mikään rakkaudentunnustus ole, vaan ihan sitä oikeaa vihapuhetta.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen Vastaus kommenttiin #101

[Syynä se, että kotikielemme on englanti, joka on sitä pahaa monikulttuurisuutta, joka ei Suomeen sovi.]

Tuota en ihan heti niele. Suomessa kyllä puhutaan 'enklantia' ja sitä pidetään melkeinpä itsestäänselvyytenä.

Tappouhkauksista teit varmaan rikosilmoitukset niinkuin minäkin niistä lukuisista joita olen saanut lähi-idän veljiltäni :)

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #110

Tottakai tein, mutta verkosta jo poistetun viestin vakavasti otettavuudesta poliisilla oli erilainen käsitys kuin minulla.

Uhkaus surmata tyttäreni tuli ihan juuri aidolta maahanmuuttokriitikolta syystä jonka mainitsin. Sinällään en asiaa ihmettele, sillä amerikkalaiselle vaimollenikin huudeltiin tuon tuosta "Suomi suomalaisille" ja "Go home", ihan Helsingissä.

Helsingin ulkopuolella taasen englannin julkinen puhuminen Suomessa on perheemme kokemuksen mukaan verrattavavissa extreme-urheiluun.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen Vastaus kommenttiin #114

Olen extreme-urheilija mutta kokemukseni mukaan englannin puhuminen kehäkolmosen ulkopuolella ei anna kummosiakaan viboja. 1-1.

Varovainen arvaukseni kuitenkin on että "puhut omiasi".
Nämä ovat tietysti meidän omia fiiliksiä ja voin ottaa sanani takaisinkin :^)

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #126

En toki väitä että kaikkien kokemukset olisivat samanlaisia kuin meidän perheemme. Mielestäni on tosi hyvä, jos nykyisin englannin kielen puhuminen sallitaan Suomessa paremmin kuin silloin kun siellä asuimme. Puhun ihan omasta kokemuksestani.

Töölössä asuva kaverini töistä USA:n lähetystöstä tullessaan sai joitain "Odineita" kimppuunsa keskiyöllä kun he huomasivat hänen olevan englanninkielinen. Kyselivät passia, työlupaa ja töniskelivät. Perheessään oli pieniä lapsia, joten katsoivat parhaaksi muuttaa pois Suomesta. Tämän jälkeen huomasin että perheemme ei ole ainoa jota Suomessa liian amerikkalaisena vihataan, ja muutimme takaisin USA:han. Täällä englantia saa puhua ihan vapaasti eikä kukaan syytä sosiaaliturvan ryöväämisestä.''

Kävin muuten muutaman kerran pari vuotta sitten työmatkalla Suomessa ja matkatoimistokin varoitti näistä "Odin"-joukoista jotka vainoavat ulkomaalaistaustaisia. Sain kuitenkin viime kerroilla olla aivan rauhassa kun perhe ei ollut mukana enkä missään vaiheessa joutunut puhumaan englantia ulkotiloissa.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen Vastaus kommenttiin #127

Mielenkiintoinen tarina.
Pienillä muutoksilla siitä saa ihan toisenlaisen, vaihdetaan Odinin tilalle vaikkapa Muhammad, englanninkielisyys suomenkielisyydeksi etc.
Lopputulemaksi saamme rustauksen joka on aivan päinvastainen.

Nämä mulle_kerran_sattu_kummia jutut ovat mukavia mutta niillä on arvo vain kirjoittajalle itselleen. Tajuatko pointin?

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #130

Tottakai ymmärrän mitä tarkoitat, enkä mitenkään väitä että oma kokemukseni olisi se ainoa mahdollinen. Tiedän että moni englanninkielinen on pärjännyt Suomessa hyvin, vaikka monilla onkin ollut ongelmia esimerkiksi illalla liikkuessaan. Kuitenkin kun ottaa huomioon ryöstö-, pahoinpitely-, liikenneonnettomuus-, tai muut riskit ulkona liikkumiseen, pidän pahana siihen lisäksi tulevaa uhkaa ulkomaalaisuudesta/vääräkielisyydestä joka Suomessa on edelleen niin todellinen.

Brittiystäväni joka 80-luvulla eli Helsingissä sai usein kuulla olevansa "mustapää" tumman tukkansa vuoksi, vaikka olikin valkoihoinen, ja tiesi ulkona liikkuessaan että englannin puhuminen on vaarallista (tuli muutaman kerran hakatuksi). Näin USA:ssa asuvana täytyy todeta että täällä ei englannin puhuminen ole ongelma lainkaan, eikä "ulkomaalaisuuteni" näytä olevan juurikaan kenellekään ongelma. Suomessa oli ongelma jo sekin että olin maahanmuuttaja.

Olisi vain hyvä jos Suomessa alettaisiin sietää paremmin muita ihmisiä. Enteet ovat pahat: siellähän vaaditaan jo kieliopetuksen vähentämistä kouluissa, tai ainakin sen tekemistä vapaaehtoiseksi aineeksi.

Käyttäjän TapaniTuominen1 kuva
Tapani Tuominen Vastaus kommenttiin #163

"Olisi vain hyvä jos Suomessa alettaisiin sietää paremmin muita ihmisiä. Enteet ovat pahat: siellähän vaaditaan jo kieliopetuksen vähentämistä kouluissa, tai ainakin sen tekemistä vapaaehtoiseksi aineeksi."

Mitä uutisia mahdat lukea ja/ tai ymmärrätkö lukemaasi? Levität täällä täyttä potaskaa seinän täydeltä. Varmaan samaa lokaa jaat maastamme siellä missä oletkin. Ruotsinkielen muuttaminen valinnaiseksi (johon ilmeisesti viittaat) ei vähennä kielten opiskelua per se. Eikä se vähennä suvaitsevaisuutta Suomessa.

Kertakaikkiaan satuilusi Odinin sotilaista Helsingissä jne. on niin noloa muunneltua totuutta, että ei voi kuin tuntea myötähäpeää. Jos sitäkään. Käy kysymässä töitä YLEstä. Siellä on useita kaltaisiasi.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #173

Ymmärrän oikein hyvin. Mielenkiinnolla luin mm. Immosen Facebook-artikkelin jossa hän ilmoitti persujen tavoitteeksi monikulttuurisuuden murskaamisen miljooniksi palasiksi. Monessa yhteydessä hän ja muut persut ovat tuoneet esiin että yksi paha monikulttuurisuuden ilmentymä on nimenomaan kielenopetus. Kyse on ns. hivutustaktiikasta: kunhan ensiksi on saatu ruotsinkielen opetus kielletyksi, voidaan sitten sopivasti siirtyä ranskan, saksan, venäjän, englannin, espanjan kieliopetuksen kieltämiseen.

Tavoitteenahan on yksikulttuurinen, valkoinen Suomi, josta Immmonen on monta kertaa puhunut. Odinit ovat vain yksi sotilasjoukko sitä valvomaan, SVL ja muut KKK:n tapaiset järjestöt sitten niitä muita.

Käyttäjän TapaniTuominen1 kuva
Tapani Tuominen Vastaus kommenttiin #175

Elät vahvasti omissa hallusinaatioissasi. Kukaan, ei edes Immonen, ole esittänyt Ruotsinkielen opettamisen kieltämistä vaan sen opiskelun muuttamista valinnaiseksi.

"Hivutautustaktiiikkaa kohti valkoista Suomea". Miten kehtaat ja jaksat kirjoittaa täällä täyttä roskaa? Vai oletko tosiaan noin sekaisin?

OS, KKK, SVL... montakohan henkeä näihin yhteensä mahtaa Suomessa kuulua? KKK lienee aktiivinen vain siellä sinun omilla kotinurkillasi.

Vastaisuudessa J. Salakarin kommentit USssa ovat minulle pelkkää huonoa viihdettä. Olet täysi nolla.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #178

Vai hallusinaatioissa... taisi osua arkaan paikkaan. Persujen kannattaisi olla rehellisiä tässä kielenopetusvihassaan.

Kun joku on niin fanaattinen ja oman tiukan kuplan sisällä, on vaikea tunnistaa rasismia vaikka sen joku toinen hänelle osoittaisi. En tiedä kuinka moni noihin järjestöihin kuuluu, mutta Immosella saattaisi olla parempi tieto kuin minulla.

Minulle on samantekevää haluatko lukea mielipiteinäni vai ei. Kun ne nähtävästi sinua niin kovasti ärsyttävät, niin kannattaa jättää väliin. Silmien sulkeminen todellisuudelta voi olla sinulle tosiaan parempi.

Mutta silti mielestäni Suomessa tehdään virhe jos kielenopetus kouluissa lopetetaan kokonaan. Siitä tulee kärsimään moni jälkipolvi, vaikka se olisi kuinka teidän aatteidenne mukaista.

Käyttäjän TapaniTuominen1 kuva
Tapani Tuominen Vastaus kommenttiin #127

Nyt kyllä Salakari veistelee niin paksua potaskaa, että itse Simpauttajakin kalpenee.

"Englanninkielen puhumisesta kadulla/ julkisesti Helsingisssä tappouhkauksia ja Odin sotilaita kimppuun".

Herääpä ja laske se kissa ulos. Ei taida tällä stoorilla nyt napata "your 15 minutes in fame"/haastattelupyyntöä USn Markku Huuskolta, vaikka hän melkein kaiken uskookin tai ainakin on uskovinaan, jos se palvelee sopivaa "agendaa".

Kokeile Iltalehteä. Siellä he uskovat ihan kaiken ja uutisoivat vielä etusivulla, jos kertoja on 'rasismin uhri" vrt. esim. Itäkeskuksen mielenosoituksessa "rasistien" pahoinpitelemä (eivät edes koskeneet häneen) raskaana ollut (ei ollutkaan) somalinainen (oli).

Muista mainita Odinin Sotilaat. Se on Iltalehden toimittajille ihan killeri. Jopa itse Kreeta Karvala, tuo tutkivan ja objektiivisen journalismin äiti, voi tarttua koukkuusi.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #133

Sinun kannattaa ottaa yhteyttä niihin matkatoimistoihin jotka Suomeen matkustamisesta Odinien takia varoittelevat. Jos tilanne on muuttunut, on asia pelkästään hyvä (en ole Suomessa asunut muutamaan vuoteen). Lehtien perusteella ne Odinit olivat nimenomaan maahanmuuttajia pieksämässä, ja siinä sitten samalla meni turistitkin, koska vaikeahan ihmisestä on muuttostatusta ulkoa nähdä.

Käyttäjän niklaschristianrenner kuva
Niklas Renner Vastaus kommenttiin #127

"Töölössä asuva kaverini töistä USA:n lähetystöstä tullessaan sai joitain "Odineita" kimppuunsa keskiyöllä kun he huomasivat hänen olevan englanninkielinen. Kyselivät passia, työlupaa ja töniskelivät. Perheessään oli pieniä lapsia, joten katsoivat parhaaksi muuttaa pois Suomesta. Tämän jälkeen huomasin että perheemme ei ole ainoa jota Suomessa liian amerikkalaisena vihataan, ja muutimme takaisin USA:han. Täällä englantia saa puhua ihan vapaasti eikä kukaan syytä sosiaaliturvan ryöväämisestä."

Sen verran tunnen englanninkielisiä helsinkiläisiä työikäisiä (ja Töölönkin aluetta), että en tuota juttua oikein usko.

"Kävin muuten muutaman kerran pari vuotta sitten työmatkalla Suomessa ja matkatoimistokin varoitti näistä "Odin"-joukoista jotka vainoavat ulkomaalaistaustaisia."

Soldiers of Odin perustettiin ainakin pikaisen googlauksen mukaan lokakuussa 2015, eli järjestö on alle 2 vuotias. Kysäisempä Saksan sukulaisistani noista "matkatoimistojen varoituksista" kun seuraavan kerran tavataan.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #137

Eihän sitä uskoa tarvitse. Ja erinomaista jos englannin puhumista Suomessa nykyisin ei pidetä pahana. Mutta en usko ennen kuin olen itse kokenut, ja perheeni turvallisuuden vuoksi en ihan heti ole niin tekemässä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Villi veikkaus: Puukottaja on vuonna 2015 saapunut turvapaikanhakija.

Täytynee olla 2015 saapunut, koska nyt sai lopullisen hylkäyspäätöksen.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

TS:n mukaan ainakin kaksi uhreista on maahanmuuttajataustaisia. Itse epäilisin maahanmuuttokriitikkoa, jos jotakuta pitää epäillä.

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys Vastaus kommenttiin #102

Totta. Voihan arabimieskin olla maahanmuuttokriitikko.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #109

Tiedetäänkö tekijä arabiksi? Mistä maasta hän siis on?

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys Vastaus kommenttiin #120

Ambulanssista otettu kuva tekijästä näkyi jo alkuillasta (kasvot näkyvissä). Puukotuksen nähneet puhuivat arabimiehestä. Voit tietysti leikkiä sanoilla ja saivarrella täsätä ikuisuuteen.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #120

Marokon kansalainen ,saattaa siis olla arabi.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #120

Nuori poika, vasta 18-vuotias.

Neitsytfantasiat varmasti osamotiivina teolle.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #120
Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #151

Berberi tai arabi, hyvin todennäköisesti, joten arabiarvaus hyväksytään...

Käyttäjän hrautomaki kuva
Hannu Rautomäki

Varsin lähelle veikkasit.
Ja vieläpä maasta, jossa ei ole minkäälaista sotatilaakaan.

"Turun puukotuksesta epäilty saapui Suomeen turvapaikanhakijana, poliisi kertoi tiedotustilaisuudessa. Epäilty on Marokon kansalainen. Hän on ilmoittanut iäkseen 18 vuotta. Mies saapui Suomeen viime vuonna."
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005332638.html

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

"Villi veikkaus: Puukottaja on vuonna 2015 saapunut turvapaikanhakija."

Jep. Väärin meni. Kyseessä olikin vuonna 2016 saapunut turvapaikanhakija.

Käyttäjän japaasonen kuva
Jaakko Paasonen

Aika hyvä kuitenkin...jos esim. tammikuussa, 2016 tuli Suomeen Sipilän kutsun Innoittamana.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

No mikä olisi vaihtoehtoinen motiivi? Joku huutaa snackbaria, on ottanut ruokailuvälineet valmiiksi esille ja sitten kova nälkä on aiheuttanut turhauman joka purkautui väkivaltana sivullisia kohtaan?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kammottavaa on tämä ilakointi järkyttävien tapahtumien äärellä.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Mikä ihmeen ilakointi? Järkyttävä tapahtuma, jonka kohoavasta todennäköisyydestä on yritetty esittää huolta jo pidemmän aikaa. Toki antaa jonkinlaista osviittaa siitä, että vaatii melkoisesti tätä suuremman uhriluvun, ennen kuin kovapäisimmät (sellaisen löytääksesi katso vaikka peiliin) pystyvät myöntämään että asioita olisi voinut tehdä toisinkin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #53

Tämä ilakointi, jolla maahanmuuttokriitikot(ojentaa peilin takaisin) osoittavat tästä surullisesta tapahtumasta. Uhriluvulla ei ole isoa merkitystä. Kyllä kaksi kuolonuhria riittää minun vakuuttamiseeni.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Iso veikkaus. Mies tappoi tutun naisen? Sivulliset saivat valitettavasti osumia.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tämä puheenvuoro on hauska paikka, kun rasistit innostuvat näistä tapauksista niin, että housuissa pullistelee :)

Makkonen ja muut huutavat rajat kiinni, mutta kuka ne sulkee, kun vaaleissa tulee alle 10% kannatusta ainoalle puolueelle joka sitä ajaa :)

Mä suosittelen kaikille näille ihmisille, jotka täällä tuskaa kokevat, niin täältä voi muuttaa pois, vaikka Somaliaan, sinne ei tule maahanmuuttajia :)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Lyödäänkö Ritala vetoa, että tämän seurauksena alkaa aika monella puolueella grammari soittaa hiukan erilaista levyä?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Lyödään vaan, ja lyödäänkö myös vetoa, että maahanmuuttopolitiikka ei tule kiristymään yhtään.

Ja arvaappa miten maahanmuuttoasioille käy, jos vihreät ja kokoomus voittavat vaalit :)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #56

Vihreiden osalta olet varmasti oikeassa. Kokoomukselle tai sen eturyhmille maahanmuutto on etunäkökulmasta kohtuullisen pieni kysymys, mutta se joutuu kuitenkin vakuuttamaan puudelirouvat siitä, että torikaffella käynti on jatkossakin turvallista.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #62

Juu, mutta kokoomus tarvii halpatyövoimaa :)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #63

Kyllä. Tarkoittaa sitä, että Kokoomuksen linjana tullee jatkossa olemaan turvapaikkaturismin tulppaaminen ja työperäisen maahanmuuton helpottaminen, esim. tarveharkinnan poistaminen, lähetettyjen työntekijöiden kohtelu jne.

Käyttäjän japaasonen kuva
Jaakko Paasonen Vastaus kommenttiin #63

Nii,ja sosssutädit sekä Kela / migri asiakkaita.
ilman mamuja uhkaisi yt.;-)

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen Vastaus kommenttiin #56

#56
Maahanmuutto kiristyy aivan varmasti koko unionin alueella, myös Suomessa. Siitä voi lyödä vetoa tai olla lyömättä.
Turun verilöyly ei siihen vaikuta, se oli surullinen mutta siinä uhrien määrä oli vähäinen eikä vielä edes tiedetä mitä t o d e l l a tapahtui.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #56

Eivät vihreät ainakaan Turussa tule menestymään moneen vuoteen.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #99

Luuletko? Itse olen ihan varma, että Vihreiden äänimäärä tulee Turussa olemaan kaksinkertainen Perussuomalaisten ja Sinisten yhteenlaskettuun äänimäärään. Ja ihan seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Käyttäjän japaasonen kuva
Jaakko Paasonen Vastaus kommenttiin #111

PerusSuomalaiset ja uuvattiSiniset? Kyllä sul Niemeläinen ny viiraa ja kovin...kuka ne yhteen laskee? Sinäkö? ..kun jälleen typetästi yhdistät äänestäjänsä pettäneet Suuvatit perusSuomalaisiin.
Taidatte olla paniikissa koko buimosta peesaava vihervasuri ryhmä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Kaikissa mielipidekyselyissä yli 90% suomalaisista vastustaa haitallista maahanmuuttoa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ja miten se näkyy missään?

Onlo se 90% prosenttia tärkeä luku, kun se ei realisoidu mitenkään.

Melko laaja sanonta haitallinen. Minäkin vastustan haitallista maahanmuuttoa, pitäiskö sun kertoa, mitä on tässä tapauksessa haitalliinen.

Kerrotko vielä kuka se rajat sulkee?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"pitäiskö sun kertoa, mitä on tässä tapauksessa haitalliinen."

Kun nyt kysyt niin ainakin minä pidän suomalaisten tappamista haitallisena ilmiönä. Myös kustannuspuoli on negatiivinen.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #64

Ai sullakin on sisäpiiritietoa tappajasta, asia selvä.

Ja kaikki maahanmuuttajat tottakai tappaa, sekin on selvä.

Mutta kerro nyt jo ihmeessä, kuka ne rajat sulkee

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä Vastaus kommenttiin #64

"Kun nyt kysyt niin ainakin minä pidän suomalaisten tappamista haitallisena ilmiönä. Myös kustannuspuoli on negatiivinen."

Minä pidän tappamista sukupuoleen tai kansallisuuteen katsomatta aina haitallisena ilmiönä.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #64

Silminnäkijän mukaan uhreina on ollut ulkomaalaiselta näyttäviä ihmisiä. Mutta hyvä on Makkonen, kiitos että ymmärrät maahan muuttaneistakin tulevan suomalaisia.

Toisen silminnäkijän mukaan ulkomaalaiset jahtasivat puukottajaa ja ajoivat hänet karkuun. Suomalaiset kaivoivat esiin älypuhelimiaan.

Käyttäjän NikoHaapaniemi kuva
Niko Haapaniemi Vastaus kommenttiin #113

Oliko torimyyjä Vesa Rannikko joka jahtasi tekijää ystäviensä kanssa ulkomaalainen ?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #138

Juu, kun nyt katselin noita myöhempiä silminnäkijäkuvauksia, Rannikot ovat olleet siellä ja Jani ja Vesa. Eli on niitä sankareita ollut useista ryhmistä.

Sankareista suurin lienee puukotettu Hassan Zubier, Ruotsin kansalainen, joka yritti useista saamistaan puukoniskuista huolimatta pelastaa puukottajan ensimmäisen uhrin. Hassan ei paennut, vaikka hänellä silminnäkijöiden mukaan olisi ollut aikaa paeta puukottajan palatessa ensimmäisen uhrin luo uudelleen. Hassanin tyttöystävä sai myös puukosta.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005332072.html

Oma kommenttini pohjautui Voicen julkaisemaan uutiseen:

https://www.voice.fi/ilmiot/a-149225, myös Voicen toinen uutinen tuki tätä käsitystä: https://www.voice.fi/ilmiot/a-149217

Mutta yhtä kaikki: pyydän anteeksi kaikilta paikalla olleilta ja tapahtumiin vaikuttaneilta. Kommenttini on kirjoitettu tahdittomasti sellaiseksi, että sen tulkita halventavaksi. Uskon, että kaikki ovat tehneet parhaansa tuossa järkyttävässä tapahtumasarjassa. Ja aina on niin, että jotkut tekivät enemmänkin.

Käyttäjän NikoHaapaniemi kuva
Niko Haapaniemi Vastaus kommenttiin #143

Sankareita jokainen joka yritti estää lisäuhrien syntymisen ja pysäyttää puukottajan.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Luulisi, että 100% ihmisistä aina vastustaa kaikkea haitallista.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

Suomessa on paljon niitä jotka vastustavat kaikenlaista maahanmuuttoa, myös suomalaisten paluumuuttoa. Tai muuttoa yleensä, edes toiselle paikkakunnalle Suomessa.

Suhtautumisessa ulkomaalaisiin ei Suomessa ole juuri mitään eroa onko kyseessä amerikkalainen tutkija, iranilainen hammaslääkäri, libyalainen parturi, virolainen poliisi tai syyrialainen turvapaikanhakija. Kaikkia vihataan ihan tasapuolisesti.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tämä on kyllä täydellinen kuvaus. :)

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Eipä taida olla kyseessä terrori isku. Luultavasti murhasi tutun naisen ja sitten sivulliset saivat osansa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Rauhan mies ja uhattu sotaa paossa puukottaa mennen tullen tutun naisen ja tukun muita !

Heh...

Julkisuuteen tullen videon mukaan on kiistämättä mukna myös muita "sukulaismiehiä", joita etsitään edelleen koko Etelä-Suomen aluulla.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Nuo videolla esiintyneet miehet ovat tapahtuman sankareita. Heitä, jotka ajoivat puukottajaa takaa ja yrittivät pelastaa tämän uhrin. Silminnäkijän mukaan ulkomaalaiset jahtasivat tuota rikollista ja suomalaiset näppäilivät samaan aikaan älypuhelimiaan.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ritala pääsi näköjään karuselliin ja syystä. Eihän Supokaan osaa vielä sanoa tekojen syytä ja taustaa. Meillä on vain ministeri Risikon lausunto ulkomaalaisen näköisestä puukottajasta. Taitaa olla paras nukkua yön yli.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

En todellakaan pidä drunker Junckerista, mutta nähdäkseni komission puheenjohtajakin piti Turun tapahtumia terrorisminä.

Se on lähtökohtaisesti todennäköisin perusoletus sen perusteella mitä tapahtumasta tiedetään

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/227888-euroopan-k...

Käyttäjän samruohola kuva
Samuli Ruohola

Ensi alkuun youtubessa/netissä nähtävällä videolla kuulostaisi siltä kuin osa sanoista kuuluisi "Allahu akbar!"-tyyppisesti, esim. ulkomaalaisen korviin ehkä siltä hieman kuulostaa. Enemmän se minun korviini (suomalaisena) kuulostaa kuitenkin "Varo. Varokaa!"-huudolta, tms., kuten jotkut ovat muualla kommentoineet.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama
Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Puukottajan motiivit ovat suuri mysteeri toisin kuin monen tässä ketjussa sanaillaan, selvääkin selvemmät mielenterveysongelmat.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Mun mielestäni ihmiset jotka ovat valmiita tappamaan ihmisen ovat enemmän tai vähemmän päästään vinksahtaneita. Lakiteknisesti näin ei tietenkään aina ole.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Tuskin on tarve mennä tappamisen eri syihin suoranaisista sodista, känni ja intohimo tappamisiin, mielisairauksiin, Boko Haramin lapsitappajiin ja niin edelleen. Tässä kohtaa on enemmän tai vähemmän päästään vinksahtanut jos ei tänään tapahtunuttta väkivaltaa sinä minä se oli.

https://www.voice.fi/ilmiot/a-149217

Missikaunotar keskellä Turun hyökkäystä: "Veristä puukkoa kantanut mies huusi Allahia"
18.08.2017 18:55 - Mikko Räsänen - Luettu 22 096 kertaa

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Yksi tutkintalinja on varmasti mustasukkaisuus toivottavasti. Ensimmäinen uhri oli ei kantasuomalainen...

http://tepposyvril.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241464...

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Yksi tutkintalinja on varmasti mustasukkaisuus toivottavasti.!"

Todennäköisesti kolme muslimia oli mustasukkaisia ja tappoivat siksi tämän nuoren äidin.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Turkulaiset olivat puolustneet puukotettuja ja ajaneet puukottajia pois uhriensa läheltä. Poliisi, HS ja YLE kertovat edelleen yksittäisestä teosta, joka taisi olla kurinpalutus useammalta islamilaiselta mieheltä useimmille uhreille.

Toivottavasti muutkin sotaa karussa olevat naisia puukottavat veitsi- ja sotaurhokkaat saataisiin omiin koppeihinsa kotimaihinsa. Uskotavuus on jo täysin hukassa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Missähän ne kaikki on, kun uutinen on vuodelta 2013 :)

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Oletko jotenkin muuttunut? Vaikutat ihan sinipuna-ihmiseltä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Petteri Ritalan blogikirjoituksen motiiveja selvitetään.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Motiivi on se, että pidetään järki pelissä, eikä lähdetä koohottamaan ja syyllistämään koko maailmaa, kun jotain tapahtuu.

Varmaan pitäisi jyrkimmänkin rajat kiinni ihmisen ymmärtää, että tämä paklaisongelma ei ratkea sillä, että käperrytään sikiöasentoon. Jos me haluamme kuulua länsimaiseen sivistyneeseen viiteryhmään, niin yhdessä tästä on koetettava selvitä.

Kukaanhan ei halua maaperälleen tappajia tai terroristeja, mutta sellaiseksi ei synnytä, sellaiseksi tullaan, kun asiat menevät huonosti.

Rajojen sulkeminen ei auta, siitä osoituksena on Englanninkin terrori-iskut, jossa tekijänä oli jo vuosikymmeniä maassa asunut henkilö.

Tyhmyyttä ja lapsellisuutta vastustan, ja sellaiseksi koen näiden rajojen sulkemista ja islamin syyttämistä huutavien ihmisten kommentit.

Tässäkin Turun tapauksessa on hyvä, että asiat selvitetään, ja poliisi tekee työnsä, sitten vasta tiedämme, mikä oli teon motiivi. Varmaa kuitenkin on, että persuille ja muillekin kohkoille sillä ei ole enää mitään merkitystä, heille riittää kun tekijä näyttää ulkomaalaiselta.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #108

Noin hieno puhe kannattaisi mennä pitämään sinne Turun kriisikeskukseen.

Samalla voisi sieltä apua hakevilta ihmisiltä puolestaan kysyä, mikä oli heidän motiivinsa tulla kriisikeskukseen.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #112

Jos Pekka joskus seuraisi kalastusjuttujen sijasta ulkomaanuutisia, niin ei pitäisi olla epäselvää miksi Suomeen saakka on virrannut pakolaisia. Onhan Suomi myös maailman turvallisin maa, joka pakoon lähtiessä tuntuu varmaan aika tärkeältä.

Käyttäjän NikoSillanp kuva
Niko Sillanpää

Samat idiootit, jotka juuri äsken salamana olivat tekemässä politiikkaa Heather Heyerin kuolemalla, vinkuvat nyt Barcelonaan ja Turun uhrien politisoimisesta. Ahh ironiaa!

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

No Nikon mielestähän Turun uhrit ovat "typeryksiä", kuten Heather Heyerkin. Aikamoista leimaamista, minusta.

Käyttäjän NikoSillanp kuva
Niko Sillanpää

#121: Kirjoitin, että marttyyrikultit ovat typeryyttä.

Salakarilla on kyllä hallussa "sosiaalisen oikeudenmukaisen" ajajien keskeisin työkalu, eli valehteleminen. En tosin syytä häntä siitä, koska social justice advocacy on älyllisesti ja yhteiskunnallisesti niin kelvoton positio, että sitä ei edes pysty puolustamaan muutoin kuin valehtelemalla tai lapsellisella mutta vaateliaalla moralisoinnilla. Molemmat ovat alhaisia strategioita.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #123

Et taida koskaan lukea mitä olet tullut kirjoittaneeksi? Marttyyriuhria, Heather Heyeriä, sanoit typerykseksi. Nyt siis olet mukamas perumassa puheitasi? En ihan heti usko...

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen Vastaus kommenttiin #124

On ihmisiä, joille lukemisen sisäistäminen on hankalaa tai sitten luettu ymmärretään ja käännetään omissa vastineissa, luetun tarkoitusperää vastaan.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kun tunnut kovasti sympatiseeraavan James Alex Fieldsin tekoa, olet kaiketi myös Turun puukottajan puolella ja tukena.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

Oikein odotan että Niko tuomitsee "kaiken väkivallan" kuten Charlottesvillen tapauksessa. Tällöin hän tuomitsee myös sen väkivallan mitä Turussa puukotukseen väliinmenoon osallistuneet tekivät. Heillä oli myös astaloita käsissään, ihan kuin niillä ihmisillä jotka yrittivät pysäyttää Heather Heyerin päälle ajaneen auton. Nikohan totesi että kun heillä oli astaloita, se liittyi selvästi mielenosoituksen väkivaltaiseen luonteeseen.

Sama varmaankin siis Turussa. Vai mitä mahtaa Niko miettiä?

Jarmo Pesu

Hieno avaus. Turussa on puukotettu kahdeksaa ihmistä, mies puukotti niin kauan kunnes poliisi pysäytti toiminnan. Kuulostaa varmaan mielestäsi juoppojen perjantai iltapäivän välienselvittelyltä... Kun oma maailman katsomus on ristiriidassa tosiasioiden kanssa niin tällaisia kolumneja tulee.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ei kuulosta, vaan kuulostaa erittäin hullun ulkomaalaistaustaisen ihmisen sekoamisesta.

Siltikään vika ei ole kaikissa maahanmuuttajissa, tai Sipilässä, tai Risikossa jne.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Näitä hullujen ulkomaalaistaustaisten sekoamisia on nyt tapahtunut Euroopassa useita kertoja, kuten on tapahtunut myös Syyriassa, Irakissa ja Libyassakin. Kalifaatin menetettyä ottensa syntysijoillaan, muistaakseni johdon taholta kehotettiin veljiä toimiin kaikkialla muualla. Länsimaisesta ihmisestä satunnainen joukkomurhaaminen vaikuttaa toki mielisairaiden sekoamisilta.

EU, useimmat EU:n jäsenmaat ja Suomen Sipilän hallitus eivät ansaitse arvostusta tekemisistään v. 2015 ihmistulvan käytännön hoidossa - ikävä kyllä. Tässä voikin olla selitys sille, että poliisi ei tutki väkivallantekoa terroritekona - vaikka ei myöskään sulje pois tätäkään mahdollisuutta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #140

On tapahtunut, juu, ja varmasti tulee vielä tapahtumaan lisääkin. Niistä syistä sitten voikin olla aihetta keskustella enemmän. Länsimaiden vastuu tässäkin paklaiskriisissä on kiistämätön.

Aina kun vieraassa maassa tehdään ns. hyvää, ja viedään tuntemaamme demokratiaa sodan avulla eri maihin, niin lopputulos ei ole koskaan hyvä.

Nämä iskun tekijät maailmalla käyttävät hyväkseen vihaa länsimaista elämäntapaa vastaan, ja aina löytyy tällaisia tekijöitä.

Se, että näistä tapahtumista syytetään Sipilää ja EU:ta on jotenkin alhaista, ja tyhmää. Demokraattisesti on Suomessakin valittu päättäjät, ja varmaan he tekevät parhaansa, tuskinpa he haluvat tällaisia tapauksia.

Jos kansa kokee, että päättäjät ovat totaalisen väärässä, ja toimivat vahinggollisesti, niin sitten varmaan vaaleissa valitaan toisenlaiset päättäjät.

Siltä ei kyllä näytä, sillä missään Euroopassa nämä rajat kiinni huutajat eivät ole vaaleja voittaneet, vaikka onkin tapahtunut terrori-iskuja

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #141

On täysin kiistämätöntä, että George W Bush ja Tony Blair ovat suuren kaaoksen aiheuttajat ja vastuulliset sotatoimiensa seurauksin. Tämä ei kuitenkan oikeuta viattomiin siviileihin kohdistuvaa väkivaltaa missään maailmassa, eikä millään perustein tai motiivein.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #142

Ei tietenkään, ja tuskinpa kukaan täälläkään tapahtumia hyväksyy.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #141

Sinä se jaksat tuota "vaaleilla valitut päättäjät.. " hokemaa.

Kuka niiden vaalien aikaan kertoi kuinka toimivat tulevien 30 000 maahanmuuttajan kanssa.
Vastaus:
Ei kukaan, koska vaalien aikaan ei ollut käsitystäkään tulevasta ongelmasta.
Päätyäjät valittiin niissä vaaleissa täysintoisinperustein....lukuunottamatta ehkä muutamaa PS-edustajaa.

Ongelman tullessa esiin nämä oy Suomi AB:n rakentajat joutuivat tekemään päätöksiä joista ei kansa äänestänyt suuntaan eikä toiseen.

Jo niitä päätöksiä tehtäessä moni sanoi että ne tulevat olemaan vääriä, mutta jäivät muista syistä valittuja edustajia vastaan vähemmistöön.
Nyt jälkiviisaana on vieläkin helpompi sanoa heidän olleen väärässä, luvaten antaa jopa kotonsa tulijoiden käyttöön (jopa puhuen tietoisesti paskaa tätäkin lupausta antaessaan).

Enää kansa ei voi vaalitulokselle mitään ennen seuraavia vaaleja.
Edustajia kun ei voi vaihtaa kun pääsääntöisesti neljän vuoden välein, vaikka ne tekisi kuinka paskoja päätöksiä tahansa...olipa ne petettyjä vaalilupauksia tai päätöksiä joista ei edes osattu vaaleissa äänestää.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #146

Edelleen on olemassa tuo "vaaleilla valitut päättäjät" -hokema. Laita tarkasti mieleen, mitä kukakin päättäjä on tehnyt ja sanonut viimeisten vuosien aikana ja äänestä sellaisia päättäjiä, jotka ajavat sinulle tärkeitä asioita parhaiten.

Vaaleissa valitaan päättäjät ja annetaan valituille vastuu käyttää saamaansa valtaa. Kun asioiden tilanne muuttuu, ei kansalaisilta kysellä. Sitä vartenhan meillä ovat ne vaalit ja ne valitut päättäjät.

Tällä järjestelmällä on hieno nimikin. Sitä kutsutaan edustukselliseksi demokratiaksi.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #148

Kyllä kyllä....mutta mitä jos päättäjät tällaisissa erittäin poikkeuksellisissa asioissa jollain keinolla pyrkisivät ottamaan selville mikä on kansan tahto asiaan.
Ainiin....kansan mielipidehän voisi olla jälleen kerran "väärä"

Sitä mikä olisi riittävän luotettava keino, sitä en osaa sanoa, mutta varmaan joku asiantuntija osaisi vastata siihen.

Nythän jopa nämä päättäjät itsekin ovat myöntäneet että tämä pakolaosvyöry yllätti heidätkin ns. housut kintuissa.
Ja tiedetään sekin ettei ihan kaikki päätökset olleet niinkään järkeviä.
Eikö niitä saa kritisoida, koska "demokratia"?

Onko kiellettyä sanoa päättäjien hoitaneen asiat päin persettä ja pilkata niitä joilla olisi ollut päinvastainen toimintamalli jota ei koskaan toteutettu.
Tietääkö joku mikä olisi ollut tulos, jos olisi toimittu täysin päinvasyaisella tavalla?

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Rajakit keskittyvät yrittämään todistella kuinka yhden tummahipiäisen puukkomiehen sijaan syyllisinä oli kokonainen divisioona suvakkien tännekutsumia verenhimoisia sapelein varustautuneita isisläisiä.

Suvakit taasen keskittyvät kauhistelemaan risikon suorittamaa henkistä väkivaltaa kun tämä kutsui tekijää maahanmuuttajan näköiseksi.

Me loput taas suremme haavoittuneiden ja kuolleiden omaisten tuntemaa tuskaa.

Käyttäjän japaasonen kuva
Jaakko Paasonen

"Rajakit keskittyvät yrittämään todistella kuinka.. jne." Voihan vitalis.
Ollaan joko rajallisia natseja tai kaiken nieleviä suvakkeja,jotka suree vain omaisten tuntemaa tuskaa,mutta eivät tuomitse niitä jotka antavat näille aivopestäville murhaajille mahdollisuuden tuottaa tätä tuskaa Suomessa ja €uroopassa..päästämällä nämä maahan ja siten mahdollistavat terrorismin.
Tai sitten..
"Me loput taas suremme haavoittuneiden ja kuolleiden omaisten tuntemaa tuskaa",
eli suret myös tämän murhaajan (viran)
omaisilleen mahdollisesti tuottamaa
"tuskaa". Niinkö?
Suurin osa suomalaisista on "rajakkeja" eli,rajat kiinni kannattajia,olematta silti mitään äärioikeostolaisia natseja tai muita kummajaisia,joita mediat heistä väkisin vääntää.
Me vaadimme vain rajojen sulkemista mm.
paperittomilta,mahd.terroristeilta,jotka tulevat tänne turvallisinta maista,esim.ruotsista.
Väärin ei myöskään olisi kielteisen tp.
päätöksen saaneiden talteenotto..
karkoituksen toimeenpanoon saakka.
Ja lopuksi hieman sitä jälkiviisautta,
jota suotta karsastetaan..
eli Jos näin olisi toimittu,ei Turussa eikä muuallakaan Suomessa ole/tule jatkossa/kaan lisääntyvää tarvetta suruliputuksiin.
Toivottavasti.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Ritalan demokratiakäsitys on se, että oma mielipide on oikea ja muiden mielipiteiden esittäjät ovat rasistisia kusipäitä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala
Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys

Radio Novassa sanottiin, että poliisi tutkii nyt puukotusta terroristisena tekona.:(

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Yrityksen lausunto (#147) on mainio loppukaneetti tälle blogikeskustelulle, hieno aikamme kuva, screen shotin arvoinen.

Blogin tarkoitus oli vähätellä Turun tapahtuman merkitystä, kyseenalaistaa sen ilmiselvää yhteiskunnallista kontekstia, kiistää yhteys poliittisen päätöksenteon ja nyt tapahtuneen välillä ja haukkua niitä jotka ovat alusta asti olleet haittamaahanmuuttoa vastaan.

Valheiden aika on onneksi pian kohta ohi.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Sulla on taas joku vaihe päällä, tai sitten ihan lukemisen ymmärtämisessä on isoja ongelmia.

Ei siinä mitään alussahan sanoin, että kyse voi olla terroriteosta tai sitten ei, mutta tietyt piirit ei osaa lukea tai sisäistää.

Sitä asiaa se ei miksikään muuta, että yksi ihminen on tehnyt tämän teon, mutta se ei silti oikeuta kaikkien turvapaikanhakijoiden lynkkaamiseen ja islaminuskoisten ajojahtiin.

Sitten jos joskus opit lukemaan, voit taas kommentoida :)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tuo haittamaahanmuutto on hauska sana, veikkaisin, että koko kansakunta on vastaan kaikkea haitallista :) Se mitä se on, niin siitä rasisteilla on tietysti oma käsitys.

Niin ja kuinka sitten estetään tämä ''haittamaahnmuutto'' ilmeisesti palataan taas vanhaan hokemaan, että rajat kiinni, josta seuraa se kysymys, että kuka ne rajat sulkee, kun ei ole kuin yksi pikkupuolue, joka sellaista kannattaa.

Elämä on :)

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

Itsekin tällaisena tavallisena haittamaahanmuuttajana ihmettelen myös tuota samaa. Haittamamut vievät naiset, sosiaaliturvan ja työpaikat ja sitten tekevät myös terroritekoja. Vaikka totuus olisi mitä, ei asia rasistille koskaan tule olemaan erilainen. Yksinkertainen maailmamalli, joka ei rasistin katsannossa koskaan muutu.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Monenlaista lausuntoa ja kommenttia on tullut asiantuntijoilta ja viranomaisilta tv:ssä.

Ylivoimaisesti mieleenjäävin oli A-studiossa haastatellun Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksikön johtajan Pekka Nuutisen kommentti :

"Turussa tapahtui episodi, jota ei voi puolustella mitenkään."

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Asiaa jollain tavoin liipaten ohessa mielenkiintoista ruotsalaista somepohdiskelua koskien suomalaisten väkivaltaisuutta:

"Är finnar våldsammare än andra?"
http://blog.zaramis.se/2011/06/26/ar-finnar-valdsa...

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

#171 - Alla vastaavaa malmölaista pohdiskelua.

Mordfrekvensen i Malmö är högst i Norden

Mordfrekvens är ett mått på antalet fall av dödligt våld per 100 000 invånare. i Sverige som helhet brukar det ligga kring 1. 2014 var den 0,9. 2015 lite högre. År 2016 hade Malmö en mordfrekvens på 3,4 vilket kan jämföras med Köpenhamns 1,1 år 2012 eller Tallinns 5,5 samma år (Estland som helhet hade 3,1 år 2014 medan Finland som helhet hade 1,6 samma år).

http://blog.zaramis.se/2017/02/20/mordfrekvensen-i...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset